"В болницата две от туристките ме сочеха с пръст и ми казваха, че аз съм виновна."
Това разказа днес на поредното заседание по делото за атентата в Сарафово най-тежко пострадалата българка, екскурзоводът Данка Ганова.
"Около 16:30 ч в деня на атентата отидохме на летището в Сарофово, за да посрещнем туристите от полета от Тел Авив. Трябваше да посрещаме четири автобуса", разказа тя.
По онова време 58-годишната Данка работела като гид към фирма "Отана". Тя и нейните колеги посрещали туристи от Израел, които трябвало да бъдат настанени в различни хотели.
"Трябваше да посрещна туристи за хотел "Глобус". Почти всички се бяха качили, имаше само няколко пушачи до предната врата на автобуса. От двете страни на автобуса останаха още няколко души, които качваха последните куфари с багаж. Казах им да се качват. Потърсих и шофьора. До този момент си спомням. Когато се съвзех, бях на земята", добави потърпевшата.
Вероятно тя е оцеляла, само затова, че е минавала в този момент пред автобуса. Взривната вълна нанесла много сериозни рани по тялото на Данка - жената била с охлузвания отпред, а в лявото й бедро се забило стъкло. Стъкла имало и по други части на тялото. Най-много обаче пострадали ушите й - от силния тътен се спукали и двете й тъпанчета.
"До края на септември бях в болнични. Възстановяването на слуха ми отне около година. Досега се занимавам с възстановяването на лявото рамо, на което съм се "приземила", добави жената, цитирана от Нова тв.
Сред призованите да дадат показания в Спецсъда бе и Йонко Иванов - таксиджията, откарал на летище Бургас извършителя Мохамад Хасан Ел Хюсеини около час преди атентата. Мъжът, когото после видяхме на кадрите от залата за заминаващи, беше разпознат от Йонко Иванов, съобщи БНР.
Според него той го е наел в Равда, поискал да го закара до летището. Почти не са разговаряли по пътя. Мъжът е бил около метър и 80, с нормално телосложение, с шапка и очила, с дълга коса.
Таксиметровият шофьор разказа, че идвал от Несебър и му казал, че е от Съединените щати. Иванов обясни, че не му е направило впечатление някакво особено поведение на 25-30-годишния мъж. Той не бързал, не бил притеснен.
Единствено се поинтересувал от писукащия антирадар в колата - дали това не е забранено.
И днес стана ясно, че достъпът до т. нар. "свободна зона" - паркинга, подстъпите и самите сектори за пристигащи и заминаващи туристи, е бил напълно неконтролиран.
На предното съдебно заседание стана ясно, че във всеки обичаен ден, включително и в този, само двама патрулиращи гранични полицаи са били на работа в т. нар. свободна зона - един на скенера за багаж и един на "Пристигащи". Смяната им била 12-часова от 08.00 до 20.00 часа. Според показанията на граничните полицаи, те не са имали физическата възможност да проверяват всеки, който идва на паркинга и влиза в летището.
Униформените не забелязали и атентатора, нито видели нещо подозрително в някой друг на летището.
Тогава прокурор Красимир Тренчев нарече пред медиите слабото ниво на сигурност на летището "абсолютна предпоставка за улесняване на извършителя" на атентата.
"Видяхте, че в свободната зона нещата не са били контролирани по абсолютно никакъв начин - всеки е имал достъп дотам и е могъл да направи каквото си пожелае", заключи тогава обвинителят.
Концесионер на летище Бургас е "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт", немско- българско дружество, с 60% участие на световния летищен оператр Фрапорт и с 40%, притежавани от "Еърпорт Сървисиз-България".
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни